Málotřídní škola
Přednosti školy
- malý kolektiv
- rodinné prostředí
- individuální přístup
- spolupráce žáků různého věku
- přívětivá atmosféra pohody a radosti
Málotřídní způsob výuky
...považujeme za přednost, neboť v malém počtu dětí různých věkových skupin ve třídě...
- lze učivo vysvětlit a současně ihned procvičit adekvátně schopnostem žáků
- žák má dostatečný časový prostor na vypracování, kontrolu a hodnocení
- má možnost využít všechny dostupné názorné pomůcky, knihy, učebnice, encyklopedie
- vyučující si okamžitě všimne chyby, upozorní na ni dříve než byla zafixována, pokud si jí nevšimne vyučující, upozorní na ni ostatní žáci
- úkoly lze hodnotit bezprostředně po vypracování, pracovat s chybou, zapojit nadané děti do kontroly, zadat úkoly navíc
- všechny moderní formy výuky vycházejí z principu málotřídek, upouští se od frontální výuky, přechází se k individuálnímu přístupu
- není nutné, aby žák vypracoval vždycky všechno, má možnost výběru, dokončení po opětovném vysvětlení, za pomoci spolužáka či vyučující
- žáci přirozeně spolupracují
- velký důraz se klade na „jestliže učíš jiné, naučíš nejvíce sebe“
- starší žáci jsou přirozenými, nenásilnými vychovateli mladších
- mladší žáci se učí nápodobou, není třeba zásahu vyučující
- vzájemná pomoc, tolerance k slabším je naprosto samozřejmá
- nedochází k výsměchu, ponižování, pokud žák dodržuje stanovená pravidla
- dochází k rozvoji samostatnosti, k zodpovědnosti, schopnosti řešit problém, nespoléhat se na pomoc dospělého, nebát se říct svůj názor
- nadané děti se mohou zapojit do výuky starších žáků
- slabší děti mají možnost si upevnit učivo s mladšími
- žák, který je zvyklý pracovat, být hrdý na svoje výsledky a svoje úkoly plnit, se rušit nedá
- tento způsob výuky učitele podněcuje k využívání aktivizujících a zajímavých metod a forem práce